Ekologiczne rozwiązania w gastronomii – jak je wprowadzić? 

Prowadzisz restaurację lub sklep spożywczy i zastanawiasz się co możesz zrobić, żeby był bardziej ekologiczny? Rozwiązań jest wiele i wcale nie są trudne do wprowadzenia. Pamiętaj, że ważne są nawet małe kroki i nie musisz od razu wywracać całego systemu do góry nogami. Lepiej wprowadzać ekologiczne rozwiązania stopniowo niż w ogóle. Zobacz jak wprowadzić ekologiczne rozwiązania do gastronomii.

Ogranicz używanie plastiku 

Jeżeli przyjmujesz gości na miejscu, to oczywiste jest, że jedzenie podajesz na talerzach wielorazowego użytku. Tak samo używasz szklanek i metalowych sztućców. Rzeczy te można łatwo umyć i ponownie użyć. Co zrobić w przypadku kiedy jedzenie pakujemy na wynos? Czy tutaj możemy znaleźć jakieś ekologiczne rozwiązania? Tak i to nie jedno.

Przede wszystkim ogranicz plastik lub pozbądź się go całkowicie. Plastikowe słomki możesz zamienić na papierowe lub bambusowe. Jeśli serwujesz  napoje na miejscu, to możesz wybrać słomki metalowe, które bardzo łatwo się wyparza. Dania na wynos również możesz pakować w papierowe opakowania. Jest to nie tylko ekologiczne rozwiązanie, ale także estetyczne. Kartonowe pudełka możesz spersonalizować dodając logo restauracji w postaci pieczątki, nadruku lub naklejki wykonanej na zamówienie. 

Podobne rozwiązania możesz zastosować w sklepie spożywczym. Wystarczy, że foliówki zamienisz na papier do pakowania. Papier do żywności posiada specjalny atest, więc bez obaw możesz pakować w niego produkty spożywcze. Dzięki nawet takiej małej zmianie możesz przyczynić się do wprowadzania ekologicznych rozwiązań. 

Nie wyrzucaj jedzenia 

Czy wiesz, że w samej Polsce resztki jedzenia wyrzucane w ciągu roku przez restauracje i sklepy z żywnością wynoszą 7 mln ton? To ogromne marnotrawstwo jedzenia. Zamiast wyrzucać je do kosza można na przykład zanieść do jadłodajni dla bezdomnych. Wystarczy się rozejrzeć i z całą pewnością znajdziemy w okolicy wiele osób potrzebujących, które zadowolą się nawet resztkami. Rzeczy, które mają bliską datę ważności możesz sprzedać np. po niższej cenie. Za to jedzenie, które wiesz, że zostanie na koniec dnia możesz wystawić w specjalnych aplikacjach. Pod koniec dnia ktoś może kupić je za połowę ceny. Taka “promocja” przyciąga klientów, a jedzenie się nie marnuje. 

Odpady mięsne również nie muszą trafić do kosza. Te możesz zawieźć do schroniska, które bardzo często potrzebują każdego rodzaju wsparcia. Jedzenie dla zwierząt jest drogie i dzięki takim odpadkom fundacje mogą chociaż trochę zaoszczędzić i przeznaczyć te pieniądze na przyjęcie nowych podopiecznych lub leczenie.

Dodaj komentarz