Zbliżająca się jesień to jak zawsze okres w którym do łask wracają z reguły nieużywane przez lato piecyki naftowe. W przypadku piecyków serii Laser, z elektronicznie sterowanym wtryskiem paliwa praktycznie nie trzeba wykonywać żadnych czynności serwisowych przed sezonem grzewczym. Inaczej wygląda sytuacja w przypadku piecyków z knotem, warto uruchomić piecyk przed sezonem grzewczym i sprawdzić czy nie wymaga on serwisu.
Jeśli nie możemy uruchomić piecyka sprawdzanie należy rozpocząć od baterii, piecyki wymagają naprawdę dobrych, mocnych baterii, jeśli zostawiliśmy w piecyku stare to często zdarza się że nie są one w stanie zasilić żarnika tak aby uruchomił on piecyk. Zdejmujemy szklany kominek i bez podnoszenia knota ( o ile to możliwe w danym typie piecyka ) próbujemy włączyć żarnik tak jakbyśmy uruchamiali normalnie piecyk. Widoczny żarnik powinien rozżarzyć się szybko na całej swojej długości. Jeśli tak nie jest sprawdzamy/wymieniamy baterie na nowe.
Jeśli to nie przynosi rezultatu lub też widzimy że drucik grzewczy żarnika jest rozciągnięty, przerwany to prawdopodobnie będzie on wymagał wymiany.
Często zdarza się również tak że baterie są nowe, żarnik działa tak jak powinien a jednak nie możemy uruchomić piecyka. W większości przypadków winę za to ponosi knot, który ulega eksploatacyjnemu zużyciu. Bardzo często do szybkiego zużycia knota przyczynia się używanie nieoryginalnego paliwa a nawet jeśli zawsze używane było oryginalne to po jakimś czasie knot po prostu zużywa się.
Często otrzymuje pytanie na jak długo starcza knot, w zależności od intensywności użytkowania knot powinien wystarczać na 2-4 lata. Przy bardzo intensywnie użytkowanych piecykach zdarza się że wymaga on wymiany co roku ale to naprawdę rzadkość. Oczywiście zakładając że używamy oryginalnej, przeznaczonej do piecyków naftowych nafty i nie doprowadzamy do jego szybszego zużycia poprzez wypalanie paliwa do końca. Takie działanie sprawia że w piecyku wypala się całe paliwo, a kiedy już się skończy zaczyna się palić knot co sprawia że jego górna część twardnieje tworząc nieprzepuszczający paliwa pierścień. W takim przypadku knot nadaje się tylko do wymiany.