Wpływ diety na zachowanie i samopoczucie

Wpływ diety na zachowanie i samopoczucie

Stres, zmęczenie, niepokój, zdenerwowanie – te stany chyba nikomu nie są obce. Niejednokrotnie szukamy sposobów, by pozbyć się różnych negatywnych emocji. Warto pamiętać, że nic nie dzieje się bez przyczyny, dlatego należy ją odnaleźć, by lepiej rozumieć co dzieje się z naszym organizmem. Niezwykle interesujący jest fakt, że dieta ma duży wpływ na nasze zachowanie. Co można zrobić, gdy któreś z powyżej wymienionych uczuć zaczyna nam towarzyszyć?

Wpływ diety na stres

W chwilach, gdy organizm jest pod działaniem stresu, o wiele szybciej zużywa niektóre ze składników odżywczych. Wśród nich znajdują się: witamina B, witamina C oraz cynk. Zbilansowana, uwzględniająca możliwe niedobory tych składników dieta https://afterfit-catering.pl/warszawa, pomaga w walce ze stresem i jego następstwami. W takim czasie należy także szczególnie pamiętać o spożywaniu posiłków o określonych porach, w równych odstępach czasu i bez pośpiechu. Dieta osoby zestresowanej powinna skupiać się na produktach węglowodanowych. Przy odczuwaniu długotrwałego stresu najlepiej wzbogacić swoje posiłki o:

  • orzechy pekan i orzechy włoskie,
  • steki wołowe,
  • czarne porzeczki,
  • brokuły,
  • zieloną fasolę szparagową,
  • ziemniaki,
  • pełnoziarniste pieczywo,
  • jaja,
  • pomarańcze,
  • melony,
  • wodę z cytryną.

Wiele osób pod wpływem stresu zaczyna palić papierosy oraz nadużywać alkoholu, pozbawiając się w ten sposób jeszcze większej ilości składników odżywczych. Takie zachowania mogą prowadzić do uzależnień i w rezultacie tylko pogarszają sytuację.

Wpływ diety na zmęczenie

Powodów zmęczenia jest mnóstwo. Stan ten może być efektem stresu, bezsenności lub choroby. Częstą przyczyną zmęczenia jest niedokrwistość, która może być wynikiem przewlekłej choroby lub nieodpowiedniej diety. Innymi przyczynami zmęczenia mogą być: niezbilansowana dieta, spożywanie posiłków w nierównych odstępach czasu i dostarczanie organizmowi zbyt małej ilości kilokalorii. W takim wypadku w posiłkach nie może zabraknąć odpowiedniej dawki żelaza, cynku, kwasu foliowego oraz witaminy B12. By zaopatrzyć organizm w te składniki należy spożywać: 

  • mięso (szczególnie podroby),
  • fasolę,
  • soczewicę,
  • ciemnozielone warzywa liściaste,
  • orzechy,
  • zarodki pszenne,
  • nasiona słonecznika,
  • pełnoziarniste produkty zbożowe,
  • ryby,
  • owoce morza,
  • jaja,
  • produkty mleczne.

Warto unikać: produktów z dużą zawartością cukru, kawy, herbaty, napojów typu cola i alkoholu. Cukier rafinowany oraz łatwo trawiona skrobia, która występuje w wyrobach cukierniczych szybko zasilają organizm energią, a po upływie pół godziny od spożycia poziom glukozy we krwi spada i pojawia się uczucie zmęczenia. Nadmiar kofeiny także może wywołać takie uczucie.

Wpływ diety na niepokój

Pomimo, że niepokój jest stanem psychicznym, jego objawy są często fizyczne: wysychanie warg, przyspieszone bicie serca, pocenie się, duszność, zawroty głowy, bóle w klatce piersiowej, biegunka i uczucie zmęczenia. Utrata apetytu lub zapominanie o spożywaniu niektórych posiłków może być poważną przeszkodą do utrzymania diety na dobrym poziomie, a to właśnie prawidłowa dieta może niezwykle pomóc osobom odczuwającym niepokój. Przyczyną takiego samopoczucia może być niedobór witaminy B6 i magnezu. Produkty, których nie może zabraknąć w diecie osoby odczuwającej niepokój, to:

  • mięso,
  • jaja,
  • sery,
  • orzechy,
  • zielonolistne warzywa,
  • owoce cytrusowe,
  • słodkie napoje mleczne (np. miód z mlekiem lub różne koktajle owocowe).

Ze względu na zawartość kofeiny dobrze jest zrezygnować z herbaty, kawy i napojów typu cola. Oprócz tego warto w swojej diecie ograniczyć do minimum czekoladę, kakao i alkohol.

Wpływ diety na zdenerwowanie

Badania wykazują, że wysokie spożycie cukru oraz produktów zawierających substancje dodatkowe, może wywoływać zdenerwowanie, agresję i nadpobudliwość. W przypadku, gdy łatwo się denerwujemy lub odczuwamy wewnętrzne spięcie i zdenerwowanie, warto przeanalizować swoją dietę i o wiele częściej sięgać po:

  • pełnoziarniste produkty zbożowe,
  • owoce,
  • warzywa.

Owoce mogą zastąpić ciasta, ciasteczka i cukier, a jasne pieczywo można zamienić na pełnoziarniste. W stanach zdenerwowania najlepiej jest zrezygnować z kawy i herbaty, a także unikać alkoholu.

Prawidłowa dieta – klucz do dobrego samopoczucia

Wyraźnie widać, że niezbilansowana dieta może okazać się przyczyną niejednej dolegliwości. Warto nie dopuścić do gorszego samopoczucia i już teraz wzbogacić swoje posiłki o zdrowe produkty. Należy też nie zapominać o spożywaniu posiłków o określonych porach, w równych odstępach czasu i dopasowywania ich kaloryczności do potrzeb swojego organizmu. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.